A A A

Historia Diesla

Historia silnika wysokoprężnego

1893 Rudolf Diesel otrzymuje patent na stacjonarny silnik wysokoprężny.
1922 Bosch rozpoczyna prace nad systemami wtrysku paliwa do silników Diesla.
1924 Po raz pierwszy pojawia się samochód ciężarowy firmy MAN z silnikiem Diesla. Jego seryjna produkcja rozpoczyna się cztery lata później.
1927 Rozpoczęcie produkcji seryjnej pierwszej na świecie rzędowej pompy wtryskowej do MAN 150 PS.
1930 Pierwszy produkowany seryjnie filtr oleju napędowego. Wraz z rozpoczęciem budowy prototypów pomp wtryskowych Bosch projektował świece żarowe i filtry.
1936 Pierwszy gotowy do produkcji seryjnej system wtrysku do silnika Diesla w samochodzie osobowym Mercedes-Benz 260D. Pompa z tego silnika stała się po II wojnie światowej podstawą do produkcji wielkoseryjnej pomp wtryskowych do silników czterocylindrowych.
1962 Pierwsza osiowa rozdzielaczowa pompa wtryskowa.
1986 Bosch prezentuje pierwszy na świecie układ elektronicznego sterowania do silników Diesla EDC (Electronic Diesel Control). Pierwszy samochód osobowy wyposażony w system EDC, BMW 524td debiutuje na rynku w 1989 roku.
1989 Pierwszy na świecie układ wtrysku bezpośredniego do silnika Diesla w samochodzie osobowym z elektronicznie sterowaną rozdzielaczową pompą wtryskową VP34, zastosowany w Audi 100 TDI.
1993 Rozpoczęcie produkcji seryjnej pierwszej na świecie pompy wtryskowej z popychaczem (rzędowa pompa wtryskowa z elektroniczną regulacją momentu wtrysku oraz ilości wtryskiwanego paliwa).
1994 Pierwszy układ wtryskowy UIS (Unit Injector System) dla pojazdów użytkowych.
1995 Pierwszy układ UPS (Unit Pump System).
1996 Pierwsza na świecie wysokociśnieniowa pompa rozdzielaczowa VP44 (promieniowa rozdzielaczowa pompa wtryskowa) osiągająca ciśnienie paliwa powyżej 1000 bar. Po raz pierwszy takie pompy montowała firma Opel w modelu Astra 2.0 DI 16V i Audi w modelu A6 V6 TDI.
1997 Bosch przedstawia światową nowość - układ wtryskowy CRS (Common Rail System) dla samochodów osobowych. CRS to układ wtryskowy do silnika Diesla, który w znaczący sposób poprawia wydajność spalania, obniżając przy tym emisję zanieczyszczeń i poziom hałasu. Po raz pierwszy układ Common Rail został zastosowany w samochodzie Alfa Romeo 156, a następnie w Mercedesie C 220 CDI.
1998 Pierwszy system UIS (Unit Injector System) dla samochodów osobowych.
1999 Układ CRS (Common Rail System) do pojazdów użytkowych.
2003 Na rynek trafia trzecia generacja CRS, obniżająca emisję szkodliwych substancji nawet o 20% w porównaniu do wcześniejszych układów. Trwają prace nad przyszłą, czwartą już generacją Common Rail System. Ma ona obniżyć emisję zanieczyszczeń, zmniejszyć zużycie paliwa i jeszcze bardziej zredukować poziom hałasu podczas spalania przy jednoczesnym wzroście mocy silnika. Wprowadzenie na rynek nowego układu CRS Bosch zaplanował na 2006 rok.
W 1927 roku rozpoczęto seryjną produkcję pierwszej na świecie rzędowej pompy wtryskowej
Rozdzielaczowa pompa wtryskowa do systemu bezpośredniego w silniku Diesla VP34 z 1989
W 1924 roku pojawił się pierwszy samochód z silnikiem Diesla - MAN 150 PS
Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje znajdziesz tutaj: Pliki Cookies. Nie pokazuj więcej tego powiadomienia